2 marca obchodzimy dzień świadomości Autyzmu. Ma on na celu poszerzyć wiedzę na temat autyzmu, który nierzadko w społeczeństwie budzi jeszcze wiele kontrowersji.
Światowy dzień Świadomości Autyzmu ustanowiło ONZ i w ramach wsparcia w tym dniu na znak solidarności, wsparcia i jedności z osobami cierpiącymi na spektrum Autyzmu oraz ich rodzinami, w wielu państwach w najważniejszych miastach główne budynki czy miejsca są podświetlane na niebiesko. Akcja nazwana jest „light in up blue”.
Czym jest autyzm (zaburzenie ze spektrum autyzmu)?
To zaburzenie rozwoju związane z nieprawidłowościami w funkcjonowaniu układu nerwowego. Osoby ze spektrum autyzmu mają trudności głównie w komunikacji, interakcjach społecznych i zachowaniu. Objawy mogą pojawić się tuż po urodzeniu lub do 36 miesiąca życia.
Objawy autyzmu u dziecka w interakcjach społecznych:
Objawy autyzmu w zakresie komunikacji:
Objawy autyzmu w zakresie zachowań:
Jeśli dziecko wykazuje powyższe zachowania jest to przesłanka do wizyty u specjalisty i pogłębienia diagnostyki. Nie zawsze powyżej wymienione objawy muszą oznaczać Autyzm, mogą to być objawy innych zaburzeń czy po prostu związane z indywidualnym temperamentem dziecka.
W autyzmie mogą pojawiać się zaburzenia w odczuwaniu zwykłych bodźców np. jako za mało intensywne np. nie czuje uścisku dłoni, lub jako zbyt intensywne np. uścisk dłoni odczuwany jak silne poparzenie. Problemy związane z nadwrażliwością na bodźce lub zbyt małym ich odczuwaniem mogą być bardzo dotkliwe i dodatkowo utrudniające funkcjonowanie.
Jakie objawy mogą wskazywać na powyższe trudności sensoryczne?
Typy autyzmu
Najczęściej stawiane diagnozy to autyzm dziecięcy, autyzm atypowy i Zespół Aspergera.
Autyzm dziecięcy rozpoznaje się przez występowanie objawów we wszystkich trzech sferach charakterystycznych dla spektrum autyzmu tj. interakcje społeczne, komunikacja i zachowania. Aby rozpoznać autyzm dziecięcy objawy muszą pojawić się przed 3 rokiem życia.
Autyzm atypowy różni się od dziecięcego późniejszym występowaniem objawój lub mniejszą ich ilością.
Zespół Aspergera dotyczy dzieci, które mają inteligencję w normie (ta diagnoza nie może być postawiona jeśli dziecko ma niepełnosprawność intelektualną). Diagnoza Zespołu Aspergera często stawiana jest u młodzieży lub dorosłych osób, nie tylko w dzieciństwie. Od autyzmu odróżnia go brak opóźnienia w rozwoju mowy.
Autyzmu nie da się wyleczyć – osoby u których zdiagnozowano spektrum autyzmu w dzieciństwie, nadal ją mają w dorosłym życiu.
Bardzo często osoby takie prowadzą samodzielne życie, pracując i zakładając własne rodziny. Ze względu na swój sposób myślenia są kreatywnymi pracownikami i wiernymi przyjaciółmi. Mają one wypracowane sposoby radzenia sobie z codziennymi trudnościami jakie wynikają z autyzmu.
Większość jednak potrzebuje wsparcia w dorosłym życiu. Niektórzy potrzebują wsparcia przez trudności z wykonywaniem codziennych czynności a inni tylko w niektórych sytuacjach. Bardzo ważne dla takich osób są działania na przykład odpowiednie dostosowanie miejsca pracy, mieszkania.